הדרכת הורים – Psychoeducation

הדרכת הורים היא שם כולל המשמש את הציבור הרחב לתיאור התערבות טיפולית פסיכו-חינוכית עם הורים. הדרכת הורים יכולה להתבצע עם הורים, ללא מפגש עם הילד/ה, במקביל אליו, באופן פרטני או קבוצתי (אורן, 2011).

המיקוד הוא בילד אבל השינוי מתרחש באמצעות העבודה עם ההורים. הדרכה והכוונה של הורים היו כבר בעבר הרחוק חלק מכתיבתם של הוגי דעות מאריסטו ועד הרמב"ם. בטרם הפסיכולוגיה המודרנית, היו הם שכתבו ספרי מוסר וייעוץ על חינוך וגידול ילדים, שמלעשה הכווינו את ההורים כיצד נכון, ראוי או יעיל יותר לגדל ילדים. בפסיכולוגיה המודרנית, אחד התיאורטיקנים הראשונים שעסקו בחינוך הורי ובהתערבות פסיכו־חינוכית היה אלפרד אדלר (Adler, 1956). אדלר ראה את הילדים כגדלים ומושפעים קודם כל על ידי הסביבה הביתית, ההורים ובהמשך על ידי דמויות חינוכיות נוספות. אדלר ראה בסיוע החינוך, עזרה, הכוונה והנחיה כנחוצים לפעמים להורים כדי לעזור להם בגידול הילדים (Dreikurs & Soltz, 1964). מטרתה של 'הדרכת הורים', למשל לפי הגדרתה של האנציקלופדיה החינוכית, היא להקנות להורים כללי התנהגות רצויים כלפי ילדיהם. בחלק מהמקרים ההורים לומדים דרכים לחינוך ולטיפול בילד ובחלק אחר מהמקרים מקנים להורים דרכי התנהגות רצויות עבור חייהם שלהם, אשר משפיעות בעקיפין על התנהגות ילדיהם. בתוך הגדרה זו המפגש עם אנשי הטיפול סביב ההדרכה מתחיל במקרי היום יום. האם נכון שהילד ילך לישון אחרי תשע בערב? האם נכון לשבת איתו בשירותים או שישב לבד? יש בינינו ויכוח אם לתת או לא לתת דמי כיס, להסיר חיתול או לא, אם להתעקש עם הילדה שמבקשת שרק אמא תקלח אותה או אם לתת לילדים לאכול מול הטלוויזיה. שאלות של יום־יום, של חינוך ושל התפתחות, העוסקות בנורמטיבית, ובתהיות של גידול, חינוך והתפתחות רגשית.

"הדרכת הורים" בישראל נתפסה עד לא מזמן כמושג כללי המכיל בתוכו מגוון התערבויות עם הורים, שבהן איש המקצוע המומחה מסייע להורה לשפר את ההורות שלו. ההתערבות יכולה להיות במשולב עם פסיכותרפיה לילד וגם כמבנה התערבות העומד בפני עצמו עם הורים, באופן פרטני או קבוצתי. בפועל היום נעשית הבחנה בין ההדרכות לסוגי ההתערבות ולא נגדיר באופן גורף כל התערבות עם הורים כ"הדרכת הורים". עדיין, מונח זה, שבאנגלית בדרך כלל יופיע כ־ (PT) Parent Training מסמן את דרכי ההתערבויות הטיפוליות הנפוצות לעבודה עם הורים (אורן, 2021).

הדרכת הורים היא הנגשה והקניה של ידע פסיכולוגי וחינוכי באופן מותאם להורים, על פי צורכיהם והרקע התרבותי שלהם. הדרכת הורים מיועדת לציבור הרחב של ההורים ומשלבת ידע עדכני של עולמות הפסיכולוגיה ההתפתחותית, הקלינית והחינוכית, הרפואית והשיקומית, בהתאמה לשלבי התפתחותם של הילדים. ההדרכה שונה במהותה מעצה או ממה שמכונה "טיפ", אף שבתהליך הדרכתי ישנם גם רגעים שכאלה.

ההבדל המהותי בין הדרכת הורים פרטנית לבין ידע המגיע מספרות, חבר, קבוצה או הרצאה: בהדרכה השאיפה היא להנגיש להורה ידע והבנה באופן המביא בחשבון אותו, את תפיסותיו ואת חייו האישיים. אחד המודלים המאפיינים התערבויות טיפוליות בקהילה ובתחנות שונות, בוודאי במסגרת הנורמטיבית של שירות פסיכולוגי, הוא ההתערבות המכונה "הדרכה" . חשוב כי הורים ובוודאי מטפלי הורים יעשו את ההבחנה בין דגש של הדרכה, לבין התערבות טיפולית עם הורים, יעוץ או אימון (עוד על נושא זה מוזמנים לקרוא במאמרים הנוספים באתר פורום אמפטי"ה). אחת ההבחנות החשובות היא מבחינת מבנה הטיפול, הסטינג הטיפולי (אורן, 2015, 2021). בהדרכת הורים יעסקו המטפלים המוסמכים (פסיכולוגים מההתמחויות הטיפוליות, עובדים סוציאליים קליניים מוסמכים, מטפלים בהבעה ויצירה ופסיכיאטרים המתמחים בעבודה טיפולית עם הורים והורות) בהקניית ידע התפתחותי משמעותי לגבי שלבים בגידולם של ילדים, מעבדים את הבנת תהליכים בחיי הילדים, התאמת הידע, לצד עבודה על שיפור המיומנויות ההוריות. הדרכת הורים עשויה להועיל למשל להורים צעירים, הורים שאינם מסכימים ביניהם על אסטרטגיות, או הורים שמתקשים להבין את הצורך בפעולתם כיחידה הורית, או מתקשים לפתח את המיומנות התקשורתית לנהל את ההסכמות והאי הסכמות בטווח ההורי. הדרכת הורים יכולה מאוד להועיל במגוון מקרים ולהורים רבים, בוודאי כאשר היא נעשית תוך כדי הקשבה להקשר התרבותי ולעמדות ההורים, ומביאה בחשבון את אישיותם ואת כוחותיהם. במסגרת זו נראה גישות המסייעות להורה לגבש מיומנויות הוריות, תקשורת ודרכים להגעה לפתרון הורי.

התערבות זו נחקרה לא מעט במחקרים על אוכלוסיות רחבות, בתוכניות התערבויות הדרכתיות ייעוציות (אורן, 2021) ומתוך זוויות הסתכלות של גישות פסיכולוגיות. לדוגמה, בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT ישנם מחקרים המצביעים על השפעתה של הדרכת הורים על ייעול ושיפור הטיפול בבעיות מגוונות: התנהגות, הפרעות קשב, פוסט טראומה, חרדה, דיכאון ועוד (ליבוביץ, 2011 ; אפל, 2015 ). הדרכת הורים, פרטנית או קבוצתית, הינה דרך יעילה מאד לסייע להורים שזקוקים לידע ולהכוונה. בהדרכה פרטנית הנעשית על ידי איש/אשת מקצוע מוסמכים לטיפול הורי, נעשה נסיון יכולת להנגיש את הידע המקצועי ולהתאימו לפי תרבותם, ערכיהם ותפיסותיהם האישיות של שני ההורים המתייעצים.

נכתב על ידי צוות פורום אמפטי"ה , מאי 2021

לנושאים קשורים:

בין טיפול להדרכה

טיפול הורי

הדרכת הורים מהי

לאינדקס המטפלים

הצטרפות לקהילת מטפלי פורום אמפטי"ה