אימון הורים Parental Training

אחת משיטות ההתערבות עם הורים, היא אימון הורים. אימון היא למעשה תפיסה שיונקת מתוך הגישות ההתנהגותיות והקוגניטיביות ויעודה לסייע לאדם לשנות את דפוסי התנהגותו להביא את המתאמן לשיפור ולהצלחה. במקרה של 'אימון הורים' הכוונה היא לנסות למקד התנהגויות לא יעילות שגידול הילדים, בהורות (בדומה לנעשה אצל אנשים הסובלים מחרדה ממוקדת), ולנסות לסייע להורים בפועל לשנות את ההתנהגות.

הגישות הללו דוגלות בגישה מעשית מאד, הן נותנות להורים משימות ושיעורי בית וקובעות יעדים להשגה יחד עם ההורה.  כמו בכל גישה, אין קיצורי דרך והקושי של ההורים פעמים רבות הוא ביישום. עקב הפער האנושי בין הרצוי למצוי והעבודה שבבסיסם של קשיים הורים, עומד על פי רוב הרבה מעבר לרצון עצמו.

השיטות האימוניות עם הורים ננקטות בידי אנשי מקצוע מתחום הטיפול או החינוך (דנינו, 2007.2011., עמית, 2012) ויכולות לסייע להורים שממוקדים במטרה ויש להם את היכולת והנכונות לעמול בהנחיה צמודה בכדי להשיג השינוי הנדרש.

במרבית המקרים, תוכניות הייעוץ והדרכת ההורים מסוגים אלה משיקות לתחומי התערבות מערכתיים, הכוללים אימון אישי, הדרכה והנחיית הורים אישית, קבוצתית ומערכתית. תוכניות אלו מתקיימות בדרך כלל ברמות שונות של התערבות וכוללות התייחסות למאפיינים התנהגותיים או קוגניטיביים. בתוכנית הפופולרית בעולם ה The Triple P: Positive Parenting Program ישנה שאיפה לפתח מיומנויות הוריות

בחמש רמות: מידע, התערבות סלקטיבית נקודתית, אימון הורי ממוקד, אימון הורי נרחב ומודלים של התערבות התנהגותית במשפחה (אורן, 2021).

נושא האימון ההורי נבדק גם לאחרונה במחקר. במחקר כזה קיבלו הורים תשעה מפגשי אימון בשיטה ושבעה מפגשי משחק הורה ילד. התוצאות הצביעו על כיוון של הפחתת בעיות ההתנהגות אצל הילדים, לצד ירידה בלחץ אצל ההורים והגברת האמפתיה שלהם

בהשוואה לקבוצת ביקורת  (Kidron, 2003). קיימת כוונה שהשינוי אצל הילד/ה, או לפחות ההשפעה עליו, יתרחש דרך התמקדות בהורים עצמם  (Janicke, 2013) תוך שימוש בדרגות שונות של הכוונה והדרכה להורים  (McFarland-Piazza & Saunders, 2012) הכוונה זו היא

לאו דווקא פרטנית. לעתים קרובות התוכניות הללו משתלבות במסגרות קהילתיות, בעלות אופי ציבורי, תמיכתי וחינוכי, כפי שמקובל, למשל, בארצות הברית ובאוסטרליה.

במרבית המקרים, תוכניות הייעוץ והדרכת ההורים מסוגים אלה משיקות לתחומי התערבות מערכתיים, הכוללים אימון אישי, הדרכה והנחיית הורים אישית, קבוצתית ומערכתית. תוכניות אלו מתקיימות בדרך כלל ברמות שונות של התערבות וכוללות התייחסות למאפיינים התנהגותיים או קוגניטיביים.

נכתב על ידי צוות פורום אמפטי"ה , יוני 2021

לנושאים קשורים:

הדרכת הורים מהי

הנחיית הורים

בין הדרכה לטיפול

הצטרפות לקהילת מטפלי פורום אמפטי"ה