התמודדות הורים עם פחדים וחרדות אצל ילדים

רקע: הקורס, אותו יצרנו בפורום אמפטי"ה כנציגי משרד הבריאות, עבור הפרוייקט הלאומי "קמפוס איי אל", עוסק בנושא זה, זמין ברשת וניתן ללא עלות לכל הורה מודע שרוצה להטיב את הורותו ועוסק בהתמודדות עם הנושא היומיומי שכל הורה מכיר- פחד וחרדה אצל ילדיו בשלבי חייהם השונים.

ילדים חווים פחדים וחרדות במינונים ובשלבים שונים במהלך חייהם. מהו תפקידנו כהורים כאשר זה קורה לילד שלנו? הקורס מציג גישות פסיכולוגיות וכלים פרקטיים לזיהוי והתמודדות הורית עם פחדים וחרדות בקרב פעוטות, ילדים ובני נוער ולסיוע ותמיכה בהם.
בין הנושאים הנלמדים בקורס מבוא זה:

  • הבנה של הפחד והחרדה בחיי הילד.
  • תפיסת תפקיד ההורה בהתמודדות עם חוויות פחד וחרדה בקרב פעוטות, ילדים ובני נוער.
  • זיהוי סימפטומים של פחדים וחרדות.
  • אופן ההתמודדות עם פחדים וחרדות, בדגש על מצבים נפוצים.

כיוון שכל הילדים חווים פחדים וחרדות ברמות מגוונות, בשלבים שונים בחייהם, אנו מתמודדים שוב ושוב כהורים עם השאלות הבאות:
מהו תפקידנו כהורים כאשר ילדנו חווה פחד או חרדה? כיצד מזהים זאת גם כשהילד לא מדבר על כך? מהן הגישות הפסיכולוגיות הנפוצות המסבירות את הפחד והחרדה? כיצד נכון להתייחס לפחד שאיננו תואם את המציאות או אף דמיוני? אילו טעויות נפוצות אנו עושים שדווקא מעצימות פחד וחרדה ומתי נכון ללכת לייעוץ מקצועי?

קורס זה עונה על השאלות הללו תוך התייחסות לגישות הפסיכולוגיות הנפוצות לטיפול בפחדים וחרדות וכן לפן המעשי.

תפקידנו כהורים (ואף מי שעובד עם ילדים במסגרות השונות), משמעותי בכל הקשור לפחד וחרדה בקרב ילדים: יש לנו אפשרות לזהות סימפטומים (מילוליים ולא מילוליים), לטפל בנושא בגזרה שלנו ובמידת הצורך להוות גורם משמעותי בתהליך טיפולי אצל איש מקצוע.

הקורס משלב התייחסות לגישות הפסיכולוגיות המסבירות את מקור הפחד והחרדה ומציעות אופני התמודדות. בנוסף הקורס מעורר בקרב הלומד חשיבה על עצמו ועל ילדיו כחלק מניתוח מקרים נפוצים בגיל הרך, גיל בית הספר וגיל ההתבגרות.